تضمین کیفیت ( QA ) راهی برای جلوگیری از خطا و اشتباه و جلوگیری از کاهش سطح کیفی مطلوب و استانداردهای تعریف شده در هنگام ارائه محصول یا خدمات به مشتری سازمان میباشد . در واقع تضمین کیفیت طبق اصول ایزو 9000 قسمتی از مدیریت کیفیت است که جزو الزامات کیفی کالا یا خدمت میباشد.

تعریفهای مختلفی برای کیفیت ارائه شده است , ژاپنی ها کیفیت را رضایتمندی مشتری میدانند و تمام خط مشی سازمان بر اساس نیاز مشتری بنا شده است .

در بحث کیفیت کالا و خدمات اولین بحث وجود واحد کنترل کیفیت ( QC ) در سازمان جهت حفظ کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده میباشد و در ادامه استفاده از سیستم تضمین کیفیت برای تداوم بخشی به کیفیت مورد نظر و برقراری و تداوم بخشی با روند یکسان, فرآیند کیفی مورد نظر در سازمان میباشد .

تفاوت کنترل کیفیت ( QC ) و تضمین کیفیت ( QA )

در خیلی از موارد کنترل کیفیت و تضمین کیفیت به یکصورت دیده میشوند در صورتیکه از هم جدا میباشند و هر کدام عملکرد جداگانه ای دارند.

کنترل کیفیت در واقع بررسی محصول و خدمات ارائه شده است در حالیکه تضمین کیفیت بررسی فرآیند ها و ایجاد تغییرات در رسیدن به محصول نهایی میباشد .

در کل سیستم تضمین کیفیت سطح کیفی محصولات و خدمات ارائه شده را بصورت فرآیندی و سیستمی کنترل و نظارت میکند .

در این مسیر میتوان موارد مختلف را بررسی نمود و سطح آن موارد را کنترل نمود , از جمله :

کاهش ضایعات , افزایش بهره وری , کاهش کیفیت قطعات و محصولات تولیدی و …

در واقع سیستم تضمین کیفیت میتواند نسبت رضایتمندی مشتریان را نشان دهد و شما بعنوان یک واحد تولیدی ( کارخانه , کارگاه , شرکت خدماتی و … ) از وضعیت رضایتمندی مشتریان نسبت به عملکرد واحد تضمین کیفیت اطلاع پیدا نمایید .

متاسفانه خیلی از سازمانها وجود واحد تضمین کیفیت را هزینه اضافه قلمداد نموده و میخواهند همان وظایف را واحد کنترل کیفیت ارائه نماید , که در این مسیر از هدفی که داشته اند قطعا دور خواهند شد.

گروه مشاوره صنعتی آریانا جهت استقرار واحد تضمین کیفیت میتواند همراه شما صنعتگر محترم باشد و در این زمینه با تجربیاتی که داشته است نسبت به افزایش راندمان کیفی مجموعه شما اقدام نماید .

با کارشناسان ما تماس بگیرید .

از مشاوره رایگان جلسه اول ما استفاده نمایید.

gmsariyana.com

moshaverehsanati.ir

🔹با ما همراه باشید در:
🌐گروه مشاورین صنعتی آریانا

02166044098
واتساپ
wa.me/9300899160
کانال تلگرام
 https://t.me/moshaverehsanati
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/moshaverehsanati/
سایت :
https://moshaverehsanati.ir

پیام بگذارید